MindTester
4.
Samtale- og rådgivningsforløb
Som psykolog arbejder jeg med børn og unge i forskellige aldre, og det er min erfaring, at det kan variere meget, hvornår et barn er klar til at tale med en psykolog om sine problemer. For nogle børn kan det være en naturlig proces at åbne sig, mens andre måske ikke er klar endnu. En vigtig forudsætning for, at et samtaleforløb med mig bliver effektivt, er, at barnet eller den unge selv ser værdien i at have samtaler med mig. Terapi er ikke for alle, og uden motivation er det svært at skabe varig forandring. For at ændre adfærdsmønstre eller tankemønstre kræver det både arbejdet i sessionen og en indsats udenfor – mellem sessionerne. Hvis der ikke er vilje til dette, kan det hurtigt blive et spild af tid og penge for både barnet og alle omkring det.
Jeg møder hvert barn og ung, hvor de er. Alle har forskellige behov og forudsætninger, og jeg tilpasser min tilgang, så den passer til den enkelte. Jeg arbejder ud fra en empatisk og ikke-dømmende tilgang, og jeg skaber et trygt rum, hvor der er plads til at udforske de tanker og følelser, som kan være svære at tale om. I samtalerne med børn og unge snakker vi om alt mellem himmel og jord – hvad end det handler om problemer i skolen, udfordringer i forhold til venner eller familien, eller mere komplekse følelser som angst eller lavt selvværd.
Jeg har særlig erfaring med at arbejde med børn, der har høj intelligens, og som måske kan føle sig anderledes eller udenfor, eller børn der måske har brug for et frirum, hvor de kan udtrykke sig uden at føle sig presset. Jeg hjælper også børn og unge, der mistrives af forskellige årsager, samt dem, der kæmper med skoleværing eller angst. Det handler om at finde ud af, hvad der er på spil for det enkelte barn eller den unge, og hvordan vi sammen kan arbejde hen imod en bedre trivsel og udvikling.
Forældrevejledning
Udover samtaler med børn og unge tilbyder jeg også forældrevejledning. Her arbejder vi ofte online i eftermiddagstimerne. Forældrevejledningen har fokus på at give forældre de rette redskaber og metoder til at støtte deres barn bedst muligt. Vi kan tale om alt fra konkrete pædagogiske værktøjer og tilgang til barnet, til de dynamikker og mønstre, der kan eksistere i familien. Mit mål er at hjælpe forældre med at få indsigt i de udfordringer, barnet står overfor, og hvordan man kan håndtere dem på en måde, der understøtter barnets trivsel.
I mit arbejde med forældre benytter jeg en tilgang, der tager udgangspunkt i, hvordan børn udvikler trygge relationer og følelsesmæssig sikkerhed. Denne tilgang understøtter forældrene i at skabe en stabil og nænsom ramme for barnet, hvor barnet kan føle sig set, hørt og trygt. Jeg arbejder med at hjælpe forældre med at forstå og reagere på deres børns følelsesmæssige behov, så de kan skabe et nærende miljø, der støtter barnets udvikling.
Mit mål er at styrke forældrenes evne til at tilbyde både følelsesmæssig støtte og klare grænser, som giver barnet en følelse af sikkerhed og tillid. Når barnet føler sig trygt og set, er det lettere for dem at udvikle sunde relationer og tage udfordringer op i deres liv.
Denne tilgang understøtter forældrene i at forstå, hvordan deres reaktioner og interaktioner med barnet kan bidrage til en sund følelsesmæssig udvikling, og hvordan de bedst kan tilpasse deres adfærd for at fremme barnets trivsel på både kort og lang sigt.
Min tilgang
Jeg arbejder ud fra en ressourcefokuseret og empatisk tilgang, hvor jeg ikke kun fokuserer på problemerne, men også på de styrker, barnet eller den unge besidder. Det er vigtigt for mig at skabe et trygt og åbent rum, hvor barnet eller den unge føler sig set og hørt, og hvor vi sammen kan finde løsninger på de udfordringer, der er i spil. Jeg tilpasser min metode til den enkeltes behov og ønsker at skabe en positiv og udviklende proces, hvor forandring sker gradvist og i et tempo, der føles rigtigt.